Graffyty
Článek o umělěcký výtvorech známích sprejerů v České Republice !!!
GRAFFYTY !!!


První embryo se zrodilo někdy na přelomu 60. a 70. let. Rozporuplné je, který stát byl kolébkou tohoto stylu. Někdo může tvrdit, že tento umělecký směr vznikl ve Filadelfii, když writteři CORNBREAD a COOL EARL zaplavili město svými podpisy. Nejčastěji se dozvíte, že se graffiti zrodilo v 70. letech 20. století v New Yorku. Řecký přistěhovalec Demetrius, který pracoval jako pěší poslíček svým pseudonymem TAKI 183 tehdy ozdobil metro. Chtěl na sebe svéráznou formou upozornit a vystoupit z anonymního davu přelévajících se vln lidí valících se do denního stereotypu. Denně díky své práci procestoval celé město, a protože jezdil metrem, měl šanci se stát opravdu slavným writerem. Číslo 183 bylo číslo ulice, ve které Demetrius v New Yorku bydlel. Jelikož šlo o činnost nadmíru zábavnou a umožňující určitou seberealizaci, k Takimu se brzy přidala další jména jako JOE 136, JULIO 204 či BARBARA 62. V roce 1973 "objevil" jeden z malířů zvaný Tracy 168 barevné spreje. Tím posunul celou éru graffiti o stupínek víš, na schůdek zvaný pieces (angl. = kousky). Nápisy (tags) se najednou začínali zvětšovat a získávat novou podobu. Písmenka se začala spojovat a obtahovat jinou barvou.

Nejpopulárnějším místem pro malování se stalo už v počátcích
metro. Jako první, kdo namaloval piece na celou výšku vlaku byl writer
SUPER KOOL 223. Tento druh masterpiecu dostal název "Top to bottom.
Mezi nejslavnější v tomto období byli JAPAN 1, HONDO 1, MOSES 147,
SNAKE 131 nebo PHASE 2.
Do Evropy se graffiti dostalo na začátku 80.let. Centrem byl
především Berlin a Mnichov. Prahu poctili svou návštěvou až v
devadesátých letech. Centrem tvorby se pochopitelně stala naše
metropole. Těžko dnes zjistit, kdy se u nás objevil první opravdový
tag, či piece. Skupina, která proslavila barevné metro, byla crew CSA
(Czech Street Art). Zakládající členové byli zejména RICH a O'NAIL.
Tuhle, s pohledu vedení metra, nechvalně známou skupinku brzy
překvapilo monitorování místa bezpečnostní agenturou. Po úspěšném
zátahu, kdy se podařilo lapit čtyři sprejery ve stanici metra Kačerov,
začali členové hledat nová místa a zlepšovali organizaci a postupy.
Postupem času CSA odcházela do ústraní a jejich místa zabralo spoustu
"mladé krve". Graffiti boom v České republice je ohraničeno půlí roku
1994 a konče cca rokem 1996. Z této doby pochází maximum pomalovaných
vagónů.Byla
to zlatá doba graffiti, kdy se původně komorní záležitost pár desítek
lidí vyvinula v jakousi součást hiphopové kultury. Vliv na vývoj měla i
dlouhodobá spolupráce s německými, hlavně berlínskými writery, kteří
pořádali výlety do Prahy a předávali místním své zkušenosti.
Zpopularizování graffiti vedlo krom zpřísněné ostrahy k speciálnímu
nátěru, který měl za úkol snížit náklady odstranění nápisů. Sprejeři si
však poradili. Okoukali od svých berlínkých kolegů nový způsob
realizace - rytí tagů do skel i kamene diamatem. Chybí zde ale už ten
účel tzv. oživování prostoru a je tu opravdový vandalismus. Později byl
odsouhlasen zákon, určený speciálně graffiti a zpřísňující postihy, a
to včetně možnosti odnětí svobody.
V lednu roku 2001 přišel Magistrát města Prahy s projektem
pod názvem "Praha v srdci srejerů?". Vedly se diskuze o tom co lze a co
nelze tolerovat. Hledala se hranice mezi uměním a vandalstvím. Od
1.7.2001 naše metropole vyčlenila a označila několik míst, na která
mohou sprejeři malovat beztrestně.
Náhledy fotografií ze složky graffyty