Graffyty
Článek o umělěcký výtvorech známích sprejerů v České Republice !!!
GRAFFYTY !!!Graffiti. Každý z nás ví, co se pod tímhle slovem skrývá. Je to fenomén. Mnohými z nás nenáviděný, potíraný či uctívaný a respektovaný. Je to odpověď a reakce na svět, která se týká především velkých měst plných betonu, šedi a prázdných ploch bez života.Graffiti jsou určitým postojem k prostředí, ve kterém dnes žijeme. Nejčastěji je brán jako moderní forma vandalismu. V lepším případě jako nelegální výtvarné vyjádření. Kdo ale určuje co je a co naopak není eticky přijatelné? Jak se potom stavit k reklamním plochám, které jsou často nosiči nízké grafické i obsahové úrovně? Jak budeme předcházet vlně tohoto nevkusu? Také je potrestáme? Prvotním záměrem graffiti přeci nebylo ničit, ale vyjadřovat estetickou formou svojí osobnost.
První embryo se zrodilo někdy na přelomu 60. a 70. let. Rozporuplné je, který stát byl kolébkou tohoto stylu. Někdo může tvrdit, že tento umělecký směr vznikl ve Filadelfii, když writteři CORNBREAD a COOL EARL zaplavili město svými podpisy. Nejčastěji se dozvíte, že se graffiti zrodilo v 70. letech 20. století v New Yorku. Řecký přistěhovalec Demetrius, který pracoval jako pěší poslíček svým pseudonymem TAKI 183 tehdy ozdobil metro. Chtěl na sebe svéráznou formou upozornit a vystoupit z anonymního davu přelévajících se vln lidí valících se do denního stereotypu. Denně díky své práci procestoval celé město, a protože jezdil metrem, měl šanci se stát opravdu slavným writerem. Číslo 183 bylo číslo ulice, ve které Demetrius v New Yorku bydlel. Jelikož šlo o činnost nadmíru zábavnou a umožňující určitou seberealizaci, k Takimu se brzy přidala další jména jako JOE 136, JULIO 204 či BARBARA 62. V roce 1973 "objevil" jeden z malířů zvaný Tracy 168 barevné spreje. Tím posunul celou éru graffiti o stupínek víš, na schůdek zvaný pieces (angl. = kousky). Nápisy (tags) se najednou začínali zvětšovat a získávat novou podobu. Písmenka se začala spojovat a obtahovat jinou barvou.
Nejpopulárnějším místem pro malování se stalo už v počátcích
metro. Jako první, kdo namaloval piece na celou výšku vlaku byl writer
SUPER KOOL 223. Tento druh masterpiecu dostal název "Top to bottom.
Mezi nejslavnější v tomto období byli JAPAN 1, HONDO 1, MOSES 147,
SNAKE 131 nebo PHASE 2.
Do Evropy se graffiti dostalo na začátku 80.let. Centrem byl
především Berlin a Mnichov. Prahu poctili svou návštěvou až v
devadesátých letech. Centrem tvorby se pochopitelně stala naše
metropole. Těžko dnes zjistit, kdy se u nás objevil první opravdový
tag, či piece. Skupina, která proslavila barevné metro, byla crew CSA
(Czech Street Art). Zakládající členové byli zejména RICH a O'NAIL.
Tuhle, s pohledu vedení metra, nechvalně známou skupinku brzy
překvapilo monitorování místa bezpečnostní agenturou. Po úspěšném
zátahu, kdy se podařilo lapit čtyři sprejery ve stanici metra Kačerov,
začali členové hledat nová místa a zlepšovali organizaci a postupy.
Postupem času CSA odcházela do ústraní a jejich místa zabralo spoustu
"mladé krve". Graffiti boom v České republice je ohraničeno půlí roku
1994 a konče cca rokem 1996. Z této doby pochází maximum pomalovaných
vagónů.Byla
to zlatá doba graffiti, kdy se původně komorní záležitost pár desítek
lidí vyvinula v jakousi součást hiphopové kultury. Vliv na vývoj měla i
dlouhodobá spolupráce s německými, hlavně berlínskými writery, kteří
pořádali výlety do Prahy a předávali místním své zkušenosti.
Zpopularizování graffiti vedlo krom zpřísněné ostrahy k speciálnímu
nátěru, který měl za úkol snížit náklady odstranění nápisů. Sprejeři si
však poradili. Okoukali od svých berlínkých kolegů nový způsob
realizace - rytí tagů do skel i kamene diamatem. Chybí zde ale už ten
účel tzv. oživování prostoru a je tu opravdový vandalismus. Později byl
odsouhlasen zákon, určený speciálně graffiti a zpřísňující postihy, a
to včetně možnosti odnětí svobody.
V lednu roku 2001 přišel Magistrát města Prahy s projektem pod názvem "Praha v srdci srejerů?". Vedly se diskuze o tom co lze a co nelze tolerovat. Hledala se hranice mezi uměním a vandalstvím. Od 1.7.2001 naše metropole vyčlenila a označila několik míst, na která mohou sprejeři malovat beztrestně.
Dnes díky internetovému boomu také vystává otázka, jestli writing nezanikne. Nepromění se v budoucnu writeři ve výtvarníky sedící u počítačů? Nač si špinit ruce a plýtvat energií malováním v ulicích? To jestli graffiti ve třetím tisíciletí zmizí z veřejného prostoru ukáže čas, ale byla by to věčná škoda.Náhledy fotografií ze složky graffyty